Andeilla ja sademetsässä

Moi! Heinäkuun viimeisenä päivänä sain tänne Peruun kuukauden visiitille Aleksin, jonka kanssa reissattiin 11 päivää Puerto Maldonadossa, Cuscossa ja Machu Picchulla. Matka alkoi lennolla Limasta Cuscoon, josta otettiin heti samana iltana yöbussi Puerto Maldonadoon aika lähelle Brasilian rajaa. Siellä meillä oli buukattuna kahden yön ja kolmen päivän retki Sandoval-järvelle. Nähtiin jänniä eläimiä, kuten kaimaaneja, jättiläissaukkoja, laiskiaisia, apinoita, tarantelloja ja skorpioneja. Päästiin myös uimaan samaisia kavereita kuhisevaan järveen. Klo 5.30 lintubongausretket ottivat meillä vähän koville, koko kroppa oli täynnä ötököiden puremia ja lodgen baarissa kokista ei ollut ja kalja oli kallista. Mut muilta osin oli varsin antoisa ja mukava reissu ja kolme päivää ilman nettiä (ja suuren osan aikaa myös ilman sähköä) teki hyvää.

thumb_DSC04064_1024

thumb_DSC04105_1024thumb_DSC04170_1024Eräilyn jälkeen palattiin bussilla Cuscoon. Kaupunki vakuutti kirkkoarkkitehtuurillaan ja kapeat kadut olivat varsin sympaattisia. Päästiin nauttimaan monenlaisista kulinaristisista elämyksistä, kuten marsusta (hyi) ja alpakasta (nam). Löydettiin myös jänniä paikallisten alueita turistikartan ulkopuolelta, joissa halvimmillaan kahden ruokalajin menun juomalla olis saanut kolmella solella (n. 0,80 €). Jätettiin se kuitenkin väliin ja syötiin parinakin päivänä viisi solea maksava lounas kauppahallissa.

Cusco

Cusco.

Perunakauppiaita

Perunakauppiaita.

Nyljettyjen marsujen osto ja myynti.

Compra y venta de cuyes pelados eli nyljettyjen marsujen osto ja myynti.

thumb_DSC04218_1024

Aleksin synttärilounas.

Kolmen kaupunkipäivän jälkeen jatkettiin taas seikkailua. Me haluttiin päästä katsomaan onko Machu Picchu kaiken hehkutuksen arvoinen paikka, mutta koska budjetti ja reppureissaajaidentiteetti eivät mitenkään antaneet myöten riistohintaisille junamatkoille Cuscosta Machu Picchun kylään, päätettiin hoitaa reissu omatoimisemmin. Matkattiin siis päivä paikallisten kanssa pikkubusseilla ensin Cuscosta pieneen Santa Marian kylään ja sieltä toisella pikkubussilla Hidroeléctricaan. Hidroeléctricasta piti vielä kävellä reilun parin tunnin matka junaraidetta pitkin ennen kuin saavuttiin turisteja kuhisevaan Machu Picchun kylään.

Machu Picchun kylä on yksi absurdeimmista paikoista joissa olen koskaan käynyt. Koko mesta pyörii turisteja varten, ja keskellä kylää kulkee junarata. Hotellien, ravintoloiden ja turistiliikkeiden lisäksi siellä ei ole käytännössä mitään. Me ei oltu hommattu hotellia etukäteen, mutta löydettiin helposti ihan kiva huone 60 solella (16 eurolla).

thumb_DSC04234_1024

Seuraavana aamuna lähdettiin Machu Picchulle. Ihan hieno paikka, vaikka itse olen tykännyt enemmän monista muista raunioista joilla olen käynyt Perussa. Jotenkin tuo Machu Picchu vaikutti liian sliipatulta ja restauroidulta. Päivän ehkä hienoin juttu oli kiipeäminen läheiselle huipulle, Wayna Picchulle. Vettä satoi taukoamatta, joten kuvia ei hirveästi viitsitty napsia. Jos siis haluatte nähdä kuvia Machu Picchusta niin googlatkaa.

Wayna Picchun huipulla.

Paluu Machu Picchun kylästä Cuscoon hoidettiin samalla tavalla kuin tulokin, paitsi että pysähdyttiin matkalla yhdeksi yöksi Santa Teresan kylään. Siellä oli yksi matkan ehdottomista helmistä: Cocalmayon kuumat lähteet. Teki kutaa makoilla 40-44 asteisissa luonnonlähteissä Machu Picchu -päivän päätteeksi. Santa Teresasta löytyi myös mukava hostellihuone 30 solella. Seuraavana päivänä palattiin Cuscoon, oltiin siellä vielä yksi yö, ja sitten lennettiin takaisin Limaan.

Limassa nautitaan nyt ihmiselle täydellisestä ilmasta: kosteaa, lämpöä parikymmentä astetta ja pilviä niin paljon ettei ikinä tarvitse pelätä ihon palamista. Etenkin Cuscon vähähappisen, kuivan ja iltaisin kylmän ilman jälkeen tämä tuntuu ihanalta. Mulla jatkuu huomenna opinnot, mutta Aleksi on täällä siitä huolimatta onneksi vielä pari viikkoa.

Aleksi on täällä ollessaan aloittanut myös tubettamisen, ja mä oon päässyt treenaamaan uuden videokameran käyttöä. Tässä linkit sademetsän ja Cuscon tubetuksiin jos joku haluaa katsoa. Eikä huolta, en mäkään tajua puoliakaan noista vitseistä. Kuvia reissusta löytyy lisää facebookista.